Skąd się bierze bezsenność w ciąży?

Chociaż bezsenność w ciąży nie jest chorobą, to jednak dolegliwość ta potrafi w dużym stopniu uprzykrzyć codzienne funkcjonowanie wielu przyszłym mamom. Problemy ze snem,
a nawet brak snu u kobiet w ciąży najczęściej pojawiają się wraz z rozwojem płodu, ale wiążą się to także z nasileniem zmian hormonalnych zachodzących w organizmie kobiety. Szczególny wpływ na spanie w ciąży może mieć wzrost poziomu estrogenów i progesteronów. Przyczyną bezsenności w ciąży może być także pogłębiający się lęk przed porodem, przerywające nocny odpoczynek skurcze łydek, krótki oddech spowodowany uciskiem macicy na przeponę oraz bolesne ruchy dziecka.

Ciąża jest ogromną zmianą dla organizmu, stąd zmienia się jego całościowe funkcjonowanie w tym także proporcja pomiędzy czuwaniem oraz snem. Bezsenność i brak snu w ciąży może być tego przejawem. Podstawowe znaczenie dla wyregulowania cyklu sen-czuwanie ma komfort psychiczny. Potrzebne jest zatem zniwelowanie, na ile to tylko możliwe, stanów pobudzenia emocjonalnego, wzbudzenie przez otoczenie poczucia bezpieczeństwa, a także czynnik racjonalny – edukacja dotycząca funkcjonowania organizmu kobiety ciężarnej. Dzięki wyeliminowaniu podstawowych źródeł bezsenności, zaburzenia snu w ciąży mogą stać się znacznie mniej odczuwalne, a co za tym idzie, znacząco poprawi się samopoczucie psychiczne i fizyczne kobiety spodziewającej się dziecka.

Sprawdzone sposoby na bezsenność w ciąży

Na szybkość zasypiania, jak i na jakość snu kobiety spodziewającej się dziecka, wpływ ma wiele czynników. Aby dobrze się wyspać i aby zaburzenia snu nie nękały ciężarnej , warto zadbać o dokładne wywietrzenie sypialni. Warto zwrócić uwagę na to, by temperatura w pomieszczeniu nie przekraczała 21 stopni Celsjusza. Suche oraz duszne powietrze nie tylko utrudnia zapadnięcie w nocny sen, ale także powoduje, że sen jest płytki oraz niespokojny. A te czynniki w dużej mierze przyczyniają się do zaburzeń snu w ciąży.

Innym sprawdzonym sposobem na bezsenność w ciąży może okazać się lekkostrawna kolacja na około dwie – trzy godziny przed pójściem spać. Można również wziąć przed snem relaksującą kąpiel z dodatkiem olejku lawendowego, rumiankowego albo naparu z kwiatów lipy. Jeśli mimo tego, problemy ze snem wciąż będą dawać się we znaki, należy zgłosić się do lekarza prowadzącego ciążę.

W przypadku problemów ze snem w ciąży można także zgłosić się do poradni leczenia zaburzeń snu. Brak snu dotyczy wielu kobiet w ciąży, a korzystanie z domowych sposobów radzenia sobie z bezsennością nie zawsze okazuje się skuteczne. Dlatego jeśli masz kłopoty ze spaniem w ciąży, możesz skorzystać ze specjalistycznego leczenia w poradni bezsenności. Dzięki pomocy specjalistów poprawisz jakość snu, a co najważniejsze, problemy ze snem w ciąży zostaną rozwiązane.


← powrót do strony głównej