Jak radzić sobie z bezsennością?

Leczenie zaburzeń snu najczęściej rozpoczyna się od rozpoznania przyczyn kłopotów ze snem. Musimy wiedzieć, że nie istnieje jeden skuteczny sposób na bezsenność, choćby dlatego, że problemy ze snem są krótkotrwałe lub długotrwałe. Fakt ten decyduje o sposobie leczenia bezsenności wybranym przez lekarza specjalistę. Wiele osób zastanawiających się, co stosować na bezsenność, nie zdaje sobie sprawy, że zaburzenia snu to poważny problem, który należy leczyć u specjalisty. Brak snu lub niska jakość nocnego wypoczynku mogą prowadzić do poważnych następstw. Dlatego tak istotne jest dotarcie do przyczyn zaburzeń snu i ich leczenie. Istnieją wprawdzie różne sposoby na sen, ale te domowe nie zawsze okazują się być do końca skuteczne. Również dostępne bez recepty leki na bezsenność nie są w stanie rozwiązać problem zaburzeń snu. Co więcej, preparaty te nie powinny być stosowane rutynowo, ze względu na niosące ze sobą ryzyko uzależnienia.

Jedną z najczęściej stosowanych metod leczenia bezsenności jest podawanie środków farmakologicznych (tylko w konsultacji z lekarzem specjalistą). Inne sposoby na radzenie sobie z bezsennością to m.in. terapia behawioralno-poznawcza prowadzona przez psychoterapeutę.

Przed rozpoczęciem kuracji zaburzeń snu wskazana jest specjalistyczna konsultacja lekarska w celu ustalenia czynników powodujących bezsenność. Tylko dobre rozpoznanie źródeł problemów ze snem pozwoli ustalić sposób, w jaki będzie prowadzone właściwe leczenie bezsenności. U niektórych osób zadowalające efekty może przynieść lek na bezsenność na bazie substancji ułatwiającej zaśnięcie, u innych z kolei znacznie lepsze rezultaty mogą dać preparaty ze składnikami o działaniu sedatywnym. Jedno jest pewne: lek na bezsenność powinien być zapisany przez lekarza specjalistę i stosowany zgodnie z jego zaleceniami.

Higiena snu i inne sposoby na bezsenność

Są różne sposoby na sen i metody na to, aby skutecznie radzić sobie z problemem z zasypaniem. Myśląc o tym, jak pozbyć się zaburzeń snu i co warto stosować na bezsenność, należy przede wszystkim warto pamiętać o tzw. prawidłowej higienie snu. To jeden z istotnych elementów leczenia bezsenności, który pomaga poprawić jakość snu oraz zwalczyć nawyki, które przyczyniają się do jego zakłócania. Kłopoty z zasypianiem mogą być powodowane na przykład piciem dużych ilości kawy, przyjmowaniem leków albo zbyt wysoką temperaturą w sypialni. Eliminacja tych czynników może wspomóc proces leczenia bezsenności.

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak leczyć bezsenność, trzeba zwrócić uwagę na to, jaki tryb życia prowadzimy i jak się odżywiamy. Jedzenie dużej ilości ciężkostrawnych posiłków, zwłaszcza przed snem, może stanowić przyczynę zaburzeń snu. Podobnie jak stałe unikanie ruchu i, nawet lekkiego, wysiłku fizycznego. Jednym ze sposobów na sen jest podejmowanie regularnej aktywności ruchowej w godzinach popołudniowych, która ułatwia późniejsze zaśnięcie. Zastanawiając się, co jeszcze może pomóc na bezsenność, warto jeść kolację najpóźniej 3 godziny przed snem, a ponadto unikać kofeiny, alkoholu oraz nikotyny.

Leczenie bezsenności nie jest łatwe, a zaburzenia snu mogą wiązać się z różnymi chorobami. U źródeł problemów z zasypianiem i przewlekłą bezsennością mogą występować np. schorzenia układu sercowo-krążeniowego, astma, choroby tarczycy, artretyzm.
W takich sytuacjach higiena snu oraz terapia behawioralno-poznawcza może okazać się niewystarczającym sposobem leczenia bezsenności. Dlatego warto skorzystać z pomocy lekarza specjalizującego się w leczeniu bezsenności i innych zaburzeń snu, który będzie wiedział, jak pomóc Pacjentowi w odzyskaniu dobrego i odprężającego snu.


← powrót do strony głównej